Hvad har min opvasker og Mailchimp til fælles: informationssøgning og læring – og så er det ikke engang løgn!

Grafisk Design, Webdesign 
& Branding

Hvad har min opvasker og Mailchimp til fælles: informationssøgning og læring – og så er det ikke engang løgn!

 

Den dag opvaskeren gik i stykker. Og google lærte mig at fixe den!

Se det for dig. En ganske almindelig hverdagsmorgen hjemme hos mig. Vi har lige spist dagens første måltid. Min mand laver kaffe. Og jeg fylder opvaskeren. Intet ud over det sædvanlige. Men så sker det der ikke må ske (og så endda inden jeg har fået min morgenkaffe). Jeg kan ikke lukke døren til opvaskeren. Det er som om den ikke rigtig griber fat. Efter endnu et par forsøg må jeg erkende at den er kaput!

Min første tanke er noget i retning af: $ det bliver dyrt. Jeg ved ikke med dig, men jeg synes aldrig rigtig det er økonomiske belejligt når man pludselig skal erstatte større hvidevarer.

Men så satte min stædighed ind

Det skal blive løgn tænkte jeg. Jeg googlede opvaskerens navn/nr og fandt et par videoer på youtube. Nøj, jeg blev klog på den opvasker.

Mit næste skridt var så selve reservedelen. Jeg fandt en britisk hjemmeside der forhandlede den, easy-peasy! Men hvad nu hvis jeg kunne finde den endnu billigere? Jeg kastede mig ud i det. Og efter kort tid lykkedes det mig at finde en hollandsk forhandler med en bedre pris.

Nu kunne jeg jo så bare vente

Meeeen heldigvis skulle jeg ikke vente alt for længe. Mindre end en uge senere stod jeg med reservedelen i hænderne. Bare lige for at gå med livrem og seler, så valgte jeg lige at se instruktionsvideoen igen, bare sådan – just in case.

Så kløede jeg ellers på med skruetrækker og knofedt. Jeg huskede at tage billeder af den gamle del inden jeg skruede den af. Jeg kunne lige se i ånden, at jeg ikke fik sat ledningerne rigtigt i igen.

 
Og ved du hvad, det lykkedes faktisk. Nu havde jeg atter en funktionsdygtig opvasker + plus mere fritid! Og jeg slap billigt med en reservedel til nogle 100 kr. Det ikk' så ringe endda.

Eksemplet med opvaskeren er IKKE enestående. 
Lad mig gentage det er IKKE enestående!

Faktisk benytter jeg ofte den samme tilgang når jeg skal tilegne mig ny viden.

Da jeg fx fik til opgave at vurdere om Mailchimp kunne erstatte en eksisterende meget dyr email-løsning min daværende arbejdsplads havde. Ja, så benyttede jeg samme fremgangsmåde. Google, YouTube tilsat nogle skarpe indspark fra mit supergode netværk.

Og så må jeg jo lige sende en venlig tanke til min gamle rektor, det var jo ham der sagde:

Og det er uden overdrivelse et af de bedste råd jeg nogensinde har fået!

Jeg er selv opvokset i en tid hvor informationssøgning var lig med en tur på biblioteket og gransken i mange tunge bøger. Eller noget der involverede adskillige telefonopringninger og en del ventetid.

I dag ligger der en verden af information (hvis ikke for mine fødder) så i hvert fald kun en armslængde væk via min smartphone. Informationen er derude!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *