Øg din konverteringsgrad med bedre typografi. Jeg har samlet 7 tips & tricks DER VIRKER!

Grafisk Design, Webdesign 
& Branding

Øg din konverteringsgrad med bedre typografi. Jeg har samlet 7 tips & tricks DER VIRKER!

 

Jeg oplever det selv ofte på nettet. Masser af gode intentioner, men der mangler liiige det sidste. 
Det, der gør at jeg læser indholdet færdigt. 
Det, der får mig til at købe. 
Så sent som i morges opgav jeg fx at læse en artikel.


Det er jo trist, når en række enkle ændringer kan få dig i mål. 
Derfor har jeg her sammensat 7 solide tips & tricks, der kan øge din konverteringsgrad.

Det er egentlig ikke rocket science, men som udlært grafiker sidder de ting, jeg gennemgår her, på rygsøjlen. Brug det eller lad vær' - det er helt op til dig. Men jeg lover dig at det virker! 


001 - Undgå alt for lange linjer, eller står din læser af

Du kender det sikkert godt. Altså det med at lande på samme linje som du lige har læst. Nogen gange er det fordi du er træt i øjnene. Men mange gange skyldes det for lange linjer.

En god tommelfingerregel hedder 65-70 tegn / enheder pr. linje - og det er inklusiv mellemrum.

Du skal heller ikke være bange for at der kommer en masse luft der hvor dine lange linjer fyldte ud før. Det er nemlig din ‘aktive luft’ hvor din læsers øje finder ro. Jeps den er go’ nok!

002 - Nallerne væk fra justeret tekst-knappen

Og her kommer jeg så til det der fik mig til at opgive at læse en tekst her til morgen. Justeret tekst. Ikke fordi justeret tekst ikke kan være pænt. Men altså kun når der er orddelinger (og selv her kan det gå galt, hvis spalterne fx er for smalle).

Når du vælger at justerer teksten så bliver ordene blot spredt ud så de fylder hele spaltebredden, mange gange med ekstra laaaaaange mellemrum. Det er som om ordene står og råber til hinanden. Mellemrummene vil være vilkårlige størrelser fra linje til linje. Og du ender med det som hedder “floder”. 
Og          så          er          det          forøvrigt          svært          at          læse          det.

Men hvad skal du så vælge? Du vælger blot venstrejusteret, det giver en flot tekst med ensartede ordmellemrum i hele spalten. Så skal din læsers øjne ikke tage stilling til en ny størrelse mellemrum fra linje til linje. Læsningen går som en leg.

Og ja, så er bagkanten på spalten en smule uens. Forskning i typografi viser faktisk at øjet har meget nemmere ved at læse dette. Så kør den ind med venstrejusteret!

003 - Gør det ikke svært for den dovne hjerne at skimme

  • Der er ikke nogen der læser noget
  • Eller jo det er der selvfølgelig
  • Du læser jo dette.

Eller skimmede du? Det gør de fleste. Og så ville det jo være så fint hvis du lige havde gjort din tekst skimmevenlig. Så skal din læser nemlig ikke bruge sin hjerne lige så meget til at afkode teksten.

Skimmevenlig. hvad er det så? Du deler teksten op i afsnit. Du laver nogle underoverskrifter - også kaldet mellemrubrikker. Punktopstillinger, dem knus-elsker vi, det gør det simpelthen så overskueligt.

004 - Forestil det et billede af George Clooney 
(det havde jo nok virket bedre hvis billedet havde været her)

Og nu du er igang med at please din skimmende læser. så sætter du nogle lækre billeder ind som understøtter din tekst. Noget der fanger læserens opmærksomhed og skaber interesse for dit content.

Hvis først læseren er blevet fanget ind af et billede eller noget grafik, så er dine chancer for konvertering allerede øget, længere er den ikke. Basta.

005 - OOOOOOOOHHHHMMMMMM, skab harmoni med orden

Der skal også være noget zen, noget harmoni. Du kan selvfølgelig bare kaste det hele tilfældigt ind på siden og kalde det kaos-typografi. Det vil da være helt vildt retro. Men det vil bare ikke konvertere.

Sørg for at der er sammenhæng i dine elementer. Du skal prøve at forestille dig et usynligt gitter - i den grafiske verden arbejder man med 'grids'. Det er i dette usynlige grid du skal opstille og sidestille tekstblokke, overskrifter, billeder, grafik osv. efter.

006 - Farver-striber, juhuu!! 

Til dette punkt har jeg allieret mig med nogle videnskabelige undersøgelser. Jeg synes næsten grafikken kan stå alene her. Men fordi du har læst så langt, så får du lige et par kommentarer med på vejen.

Når nu jeg fortæller dig her at der er nogle farver der har ringere læsbarhed sammen med andre, så betyder det jo ikke at du bare skal undgå disse kombinationer som pesten. Tag fx sort og lilla. Der mange forskellige nuancer af lilla. Jeg kan fx snildt forestille mig, at en lys lavendelfarve sammen med sort ville have en god læsbarhed. Og så må jeg jo også lige pointere at dit valg af skrifttype også spiller ind her. Men det emne er jo næsten et helt indlæg for sig selv.

I hvertfald vil jeg kraftigt anbefale dig at overveje det nøje når du vælger farver. 

Liiiige en anden ting i forhold til farver. Jeg bed i min gennemlæsning af diverse tests mærke i at grøn tekst på rød har scoret højt i læsbarhed. Men der vil den opmærksomme jo sige hvad så i forhold til fx rød/grøn-farveblindhed. Jeg vil i hvert fald ikke anbefale at du laver en ‘call-to-action’-knap i lige de farver.

007 - Nej tak til syns’ning. Ja tak til splittest!

Der er emner jeg synes noget om og det har du helt sikkert også. Men hvis du gerne vil øge din konverteringsgrad, så skal du - groft sagt - holde op med at synes noget. Du skal i stedet splitteste det. Og det er i grunden ligemeget om du skal lave annoncer på sociale medier, landing pages, emails eller hjemmesider.

Hvordan kan du ellers vide hvilket billede der konverterer bedst? Om dine ‘call-to-action’-knapper har den rigtige form eller farve. Osv.

Hvad er bedst? Det er test!

Sæt igang!

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *